קושי חברתי באירוח חברים

ילדים רבים המתקשים חברתית חסרי ידע לגבי כיצד עליהם להיות מארחים ואורחים . ילד הנופל בחלקו לארח ילד אחר, עלול לשגות ולנצל הזדמנות זו בכדי להיות בשליטה על נושאים שבדרך כלל אין לו שליטה עליהם : בחירת המשחק, כללי המשחק , תפקידים במשחק. כך, יכול להיווצר מצב בו הילד המארח (המתקשה חברתית) מתווכח כבר בתחילת האירוח על "במה נשחק" או מהם כללי המשחק. במצב זה, עלול הילד שהגיע להתארח לבקש ללכת או שלא ירצה להגיע שוב. במצבים כמו אלו, יהיה עלינו, 'הגדולים', להכין את המארח ולהסביר לו על כללי האירוח הנכון וגם לדון (בפגישה הקבוצתית, הפרטנית או מול אחד ההורים) בכללי המארח הנכון תוך מתן דוגמאות רבות ככל שניתן על אירוח שנעשה וכיצד הוא נעשה נכון.

הצטרפות לקבוצה
הצטרפות לקבוצה

אז מה הם כללי האירוח הנכון?
1. המתארח ולא המארח מקבל את הרשות לבחור במה משחקים.
2. עליי לאפשר לאורח לבחור במשחק שבא לו (גם אם לא מתאים לי עכשיו) ולזרום עם הבחירה.
3. עליי לכבד את כללי המשחק – להפסיד בכבוד, לפרגן ולשבח את האורח במהלך המשחק.
4. להציע, כיאה למארח, כיבוד ושתייה .

חשוב לציין: ילדים רבים מאופיינים על ידי הוריהם כ'מנהיגים' ללא קבוצה. אחת הבעיות שעולות פעמים רבות במהלך הטיפול היא התנהגותם מול הקבוצה וניסיונם לשלוט בסיטואציה (כתבנו על זה במקום אחר כאשר עשינו אבחנה בין "הילד שלי מנהיג לבין הילד שלי שתלטן"). חשוב להבין כי ילד שרוצה מאוד להוביל ולהנהיג ואינו מצליח – מחפש לעצמו הזדמנות כזו .
כאשר הילד המארח תופס את האירוח כהזדמנות להראות את כישוריו הרבים (במשחק וכו'), זו עלולה להיות טעות קשה מאחר והוא כופה את רצונותיו ואת הפנטזיה שלו של להיות במרכז על האורח שלו והאחר אינו בהכרח מוכן לכך וחווה זאת כהשתלטות וכפייה ועלול להגיב בחוסר רצון להמשיך ולהתארח או להמשיך את הקשר עם אותו הילד.

רוצה שניצור איתך קשר?