פתרון בעיות חברתיות

פתרון בעיות הוא שיטת התנהלות, שבאה לפתור מספר בעיות רווחות: מחשבות טורדניות, חרדה נמשכת, דחיינות ועוד.

בני אדם פותרים אלפי בעיות יום יום. הכוונה לבעיות הצצות כמעט בכל רגע (צמא, חסר לחם בבית) ושאנו מחליטים לגבי דרך ועיתוי פתרונן. ברוב המקרים זה עד כדי כך לא מטריד אותנו, שאיננו זוכרים אפילו שהבעייה נוצרה ונפתרה לשביעות רצוננו.

הבעיה נוצרת כאשר הנושא חשוב לנו ואיננו יכולים לדמיין פתרון משביע רצון, לעיתים איננו רואים כלל את האפשרות שתוציא אותנו מהתקיעות. אז אנחנו עלולים להכנס למחשבות מיגעות ולפעמים מחרידות, מנתחים שוב ושוב את הסיבות או את היציאה מהמבוך בדרך היחידה, החסומה, שאנו רואים לפנינו. מחשבות אין סופיות אלה שאינן מגיעות לשום תכלית אך גובות מחיר רגשי, אישי וחברתי, נקראות מחשבות טורדניות.

ככל שהרגשות גואים, טווח האלטרנטיבות לפתרון הבעייה מצטמצם, כשבמצבים הקיצוניים, אנו רואים רק פתרון אפשרי אחד. ברור שזה יתקע אותנו בעיקר כי הפתרון היעיל מצריך הרבה פעמים חשיבה מחוץ לקופסא, שנובע ממבט על, שאינו אפשרי מתוך העיסוק האין סופי בפרטים שהביאו אותנו אל המבוי הסתום.
ילדים מגיבים בצורה אוטומטית על פי הבנתם את המצב ומגיעים מייד למסקנות שגויות, לפתרון לא יעיל ולמבוי סתום.

מה הקשר בין פתרון בעיות לבין כישורים חברתיים ? ובכן יש קשר..

הצטרפות לקבוצה
הצטרפות לקבוצה

ילדים המתקשים להיות במצבים לא נוחים או במצבים של חוסר ודאות – עלולים לפעול רגשית וללא תהליך קבלת החלטות רציונלי. הם מנסים לפתור את המצב הבעייתי בדרך אחת בלבד שאינה יעילה. בנוסף, לעתים קרובות האופן בו הם פותרים יוצר בעיה חדשה:

צליל , בת 12, לא הוזמנה למסיבת יום הולדת של שכנתה וחברתה הקטנה ממנה בשנה . כאשר שמעה צליל על כך מייד הגיבה בכעס וזעמה על כך. צליל כתבה פוסט זועם באחת מהמדיות החברתיות הנפוצות – מייד לאחר שכתבה הוסבר לצליל (על ידי חברות משותפות) כי מסיבת יום ההולדת נועדה רק למשפחה וחברות לא הוזמנו. צליל אמנם מחקה מייד את הפוסט הזועם אך למרות פעולה זו היא שילמה על כך מחיר כבד וחברות רבות יצאו נגדה. צליל לא חשבה לברר כמה דברים לפני ששפטה את חברתה על כך שלא הוזמנה ליום ההולדת. צליל פעלה על פי דרך מוכרת לה: היא התקיפה . רק לאחר האירוע חשבה לעצמה צליל שיכולה הייתה להגיב אחרת לגמרי אם רק הייתה מצליחה להתאפק ולחשוב על אופציות נוספות שיכולות להסביר מדוע לא הוזמנה.

בשיטת אני-in נלמד שיטות של פתרון בעיות בזמן אמת, שיאפשרו ראייה רחבה של מגוון אפשרויות להבנת המתרחש ולקבלת החלטות מתוך מגוון אלטרנטיבות. נתרגל "פתרון בעיות" בקבוצה, ובמהלך השבוע הילדים יתרגלו בהדרכת ההורים.

למה לא להמתין, הרי "הזמן מרפא הכל"?

קושי בפתרון בעיות השכיח במצבים של עומס רגשי תוקע את הילד. הוא לומד שרק אחרים מסוגלים לפתור את בעיותיו ונעשה תלותי יותר ויותר בסביבתו, כדי לפתור את בעיותיו. הוא לומד שהוא חסר אונים ושאינו מסוגל להתמודד עם קשייו באופן עצמאי. כתוצאה מכך נפגעת ההערכה העצמית ותפיסת המסוגלות האישית. לימוד פתרון בעיות מוצלח, גם בעיתות משבר היא מיומנות חשובה, שיש לתרגלה בחיי היום יום, במהלך ההתפתחות. חווית הצלחות, ימנעו קשיים רבים כבוגר.

רוצה שניצור איתך קשר?