אז מה זה בכלל לארח נכון ולמה זה חשוב כל כך?

ילדים המתקשים חברתית, פעמים רבות, לא יודעים לארח או להתארח. נקודה. נכון שלא תמיד, אבל ברבות הזמן וככל שאני פוגש עוד ועוד ילדים בעבודתי השוטפת אני מגלה כי כללי המארח- מתארח אינם ברורים להם. יהלי, בן 7, אינו מוכן לארח חברים מאחר והם נוגעים לו בחפצים בהם לא מעוניין שישחקו, הדס בת ה-12 מארחת חברה ולאחר שיח קצר וניסיון משחק שלא צלח פורשת הדס לעולמה ומדליקה את הטלוויזיה. חברתה (המשועממת) מתקשרת לאימה ומבקשת שתבוא לקחת אותה. הן לא נפגשו שוב. דן בן 8 מתקשה להישאר מרוכז לאורך משחק שלם ורוצה לקפוץ ממשחק למשחק, חברו מוצא שזה "מעצבן" ולא מעוניין להיפגש שוב בביתו של דן. נעמה בת 11 מתקשה מאוד להפסיד במשחק וכאשר דבר כזה קורה במהלך משחק משותף עם שתי חברותיה היא מוצאת תירוץ על מנת לסיים, למורת רוחן של חברותיה, את המשחק מוקדם מהצפוי ועוברת למשהו אחר.

ילדים אחרים מתקשים להיות ביותר מזוג וכאשר כמות האורחים עולה על המספר שתיים עולים וצפים חרדות שונות כגון: אני מיותר, אני לא מעניין, היה עדיף להם להיות לבד בלעדיי. ילדים אלו מתקשים מאוד לשמר קשרים חברתיים במהלך אירוח בביתם או כאשר הם מתארחים. כאשר אנו מתארחים אנו אמורים לשמור על כללי ההתנהגות הנהוגים בבית החבר, אם ולא נעשה כן הדבר עלול להוביל למפגש בודד ללא המשכיות.

הצטרפות לקבוצה
הצטרפות לקבוצה

מה עושים?

כאמור, גם בנושא זה אנו מלמדים את הילדים להתמודד עם המצב דרך יצירת מספר כללים (והקניית ערכים) מקובלים ועליהם יש לתת את הדעת, להתייחס ולהתערב כאשר הילד אינו שומר עליהם, לעזור לו לתקנם. ניתן גם לתכנן את האירוח ברמה מפורטת כל שילד המארח יהיה ברור מה הולך להיות. יהלי, למשל, מתכנן אילו חפצים ומשחקים בחדרו יכולים להיות בשימוש חבריו. ומה לגבי אלו שאינו רוצה שיגעו לו בהם? פשוט יש להוציאם מהחדר לפני הגעת האורח/ים ובכך למנוע התפרצות כעס או קושי במהלך המשחק המשותף. כנ"ל לגבי שאר הבעיות אותן העליתי כגון: היכולת להפסיד במשחק (לשחק הוגן – על כך ארחיב במאמר אחר), לשתף, להציע לאורח שתייה ואוכל (!), להתעניין באורח – לשאול לשלומו, לדאוג לאורח לצרכיו (כן כן ..כמו הגדולים), ללמוד להיות פחות אימפולסיביים במהלך האירוח, לשתף ואף להציע לאורח לבחור משחק קודם (או תוכנית טלוויזיה אם וזו אופציה).

כללי מארח – אורח הם כללי התנהגות חשובים החלים על כל בני האדם. אני מכבד את אורחיי, אני מכבד את מארחיי. בקבוצות נלמד כיצד לתכנן אירוח, לייצר אירוח מצליח, כזה שיישמר את המשך הקשרים חברתיים ואת ההצלחות של ילדנו.

רוצה שניצור איתך קשר?