מה זה בכלל כישורים חברתיים "פשוטים"?

את הכישורים החברתיים שאנו מלמדים ניתן לחלק לשניים:

  1. כישורים מורכבים.
  2. כישורים פשוטים: מרחק נכון, שימוש בקול, ריח.  

הכישורים הפשוטים בהם נדון כעת הם חשובים מעין כמוהם. מדובר בכל אותם כישורים/יכולות העוסקים בשפת הגוף שלנו וביכולת לזהות את הפירוש של שפת הגוף של חבר/ה או הקבוצה.

למשל היכולת לעמוד במרחק נכון והגיוני מול מי שאני מדבר אתו: יואב בן ה-7 נולד עם קשיים בוויסות החושי. מאז ומעולם ליואב היו קשיי וויסות חושי ומגע. כאשר יואב פוגש חבר הוא נעמד כמעט תמיד קרוב מדי אליו. החבר העומד מול יואב אינו חש בנוח ומתרחק ממנו מעט, יואב אינו שם ליבו לסיבה בגללה החבר מעט מתרחק ומתקרב אליו שוב – יואב עומד קרוב מדי . כולנו מכירים אנשים העומדים "קרוב מדי" עד לכדי שאנו מסוגלים לומר מה אכלו לארוחת הבוקר. מוכר?

הצטרפות לקבוצה
הצטרפות לקבוצה

ובכן ילדים אלו יכולים ליצור, אט אט, תחושה לא ברורה בקרב חבריהם של רצון להתרחק מהם. הם לא בהכרח עשו משהו רע מבחינתם אך הם אינם יודעים לכבד את כללי המרחק הנכון: הם עומדים קרוב מדי, לעתים קרובות נוגעים בצורה מעט אגרסיבית או לא מותאמת: הם נוגעים בכתף, בראש, ביד, כאשר הם משחקים הם יכולים להכאיב וכל זאת מבלי להיות לגמרי מודעים לכך. באותה המידה הם יכולים לעשות שימוש שאינו מתאים בקולם: הם מדברים חזק מדי, קולם אינו מותאם לסיטואציה ונתפס אצל האחר כצעקה – הצרה היא שמי שעושה את הוויסות (הורדת הווליום או ההתרחקות) הוא החבר או הקבוצה והם פשוט מתרחקים. הילדים שעושים את הטעות אינם מבינים כלל מה קרה, מדוע נמנעים, מתרחקים או מתעלמים מהם – החוויה שלהם היא שהם אינם רצויים, הם חשים תסכול, זעם, כעס ולעתים מסיקים מסקנות לא נכונות כגון "אף אחד לא רוצה להיות חבר שלי" כאשר האמת היא שלאף אחד לא נעים ברמה הפיזית להיות קרוב אליי. כאשר אנו מלמדים את כללי הכישורים הפשוטים אנו מדגימים לכלל הילדים בקבוצה כיצד לא וכיצד כן להיות במרחב הביחד, כיצד לעשות שימוש נכון בקול, מרחק ומגע.

רוצה שניצור איתך קשר?