ילדים המתקשים חברתית בתקופת החופש הגדול

בעבודתנו עם ילדים המתקשים חברתית אנו יכולים לראות מספר אופני התמודדות עם תקופת החופש הגדול: ילדים שממילא אינם 'מחוברים' מספיק לקבוצה ואינם יודעים כיצד לנסות ולהצטרף למפגשים קיימים (משחקי אונליין, מפגשים בשכונה, ים, בריכה וכו') או כאלו שמאוד מתקשים להחזיק קשר כבר אחרי שכן נפגשו. קבוצה אחרת של ילדים תעדיף להתנתק לגמרי מקבוצת השווים וזו בעיה אותה אנו נגדיר כהימנעות (אם כי היא מובנת במעט) ומנוחה.

ילדים בחופש הגדול
ילדים בחופש הגדול

המתקשים להצטרף: עליהם להמשיך וללמוד על כיצד הם מצטרפים (הצטרפות חזקה / חלשה) ולתרגל הצטרפות נכונה, כזו שלא תבטל או תעליב את אלה שהם מנסים להצטרף אליהם. החשוב פה הוא ניסיונות ההצטרפות עצמם. נקודה חשובה נוספת היא שקל באופן יחסי לעזור להם מאחר ובתקופה זו ההצטרפות הראשונית מתרחשת פעמים רבות דרך רשת חברתית והם יכולים להיעזר בהורה / מטפל בכדי לעשות את הצעד הראשון.

המתקשים להחזיק: אלה הם ילדים שכבר עשו את פעולת ההצטרפות ולרוב בצורה טובה אך אינם יודעים כיצד להמשיך משם: כיצד לפתח שיח קשוב, כיצד להיות בתוך השיחה. ילדים אלו כבר מוזמנים לחבר או קבוצת חברים אך עלולים להרגיש (בחוויה הסובייקטיבית) דחויים ולא רצויים (מחשבות אוטומטיות שאינן תמיד נכונות). נניח שלרגע הם חוו שתיקה בשיחה או לא היו בכל רגע נתון במרכז העניינים – הם עלולים לפרש אירוע זה כאילו הם אינם רצויים וחבל בכלל שהגיעו. לאחר שאנו עובדים על עניין המחשבות האוטומטיות חשוב מאוד לעבוד על עניין התחזוקה: לכתוב לאחר האירוע לחבר או חברה דבר מה כתגובה למפגש שהתרחש, למשל: היי, היה ממש כיף ותודה שהזמנת אותי. כמובן גם לנסות ולקבוע עם חבר/ ה המשך מפגשים, להזמין הביתה וליזום משהו חדש ("היי, יצא סרט חדש של מארוול, תרצה ללכת?")

הנמנעים: הילדים הנמנעים אינם מעוניינים להיפגש בתקופת החופש הגדול עם ילדים אחרים. אין להם סבילות מיותרת לפגיעה נוספת, אין בהם אמונה שזה כלל יכול להועיל ויש להם רצון פשוט לנוח לקראת שנת הלימודים הבאה. לעתים המנוחה הזו נכונה מאוד ואף יכולה להועיל אך לעתים היא משמשת אותם לאי התמודדות והבעיה בתחילת שנת הלימודים תהיה אותה הבעיה ואף חריפה יותר. חשוב לנו להציע לילד כזה כן להיפגש לפחות אחת לשבוע עם ילד אחר, לנסות להציע לו פעילויות או עזרה בכתיבת ההודעה או בשיחת הטלפון.

רוצה שניצור איתך קשר?