הערכה עצמית

הערכה עצמית תקינה או נמוכה/שלילית היא תכונה קבועה הנמשכת כל החיים. אם יש דיכאון או חרדה אז מופיעה "הערכה עצמית נמוכה" הנמשכת תקופות ארוכות (לפחות שבועיים, בד"כ הרבה יותר).

אז מה זה בכלל חוסר הערכה עצמית?
זו קבוצת אמונות ומחשבות שמגדירות את הילדים או הנערים בעיני עצמם ומשפיעים על התנהלותם מול הזולת.
חושבים שאינם חשובים.

  1. אומרים על עצמם ביקורות והערות משפילות.
  2. מרגישים מפסידנים, שלא יצליחו לעמוד במשימות.
  3. רואים עצמם כלא אטרקטיביים, חסרי ערך, טיפשים, שקופים
  4. מאמינים שהם מהווים נטל על הקרובים להם.
  5. מנסים להמנע ממגעים חברתיים עם מבוגרים או בני גילם, בעיקר עם אנשים לא מוכרים.
  6. מתקשים להגיד: "לא".
  7. פוחדים מדחייה מצד אחרים, בעיקר מדחיה מצד בני גילם.
  8. חוששים שלא יאהבו אותם.
  9. מנסים לרצות, לקבל תשומת לב, לקבל אישורים או הערכה ממבוגרים ומבני גילם, בצורה מוגזמת.
  10. מגיבים באופן שלילי או כזה שדורש תשומת לב.
  11. מצפים לכישלון ולכן מתקשים להסתכן עם התנסויות חדשות.
  12. מתקשים לזהות או לקבל שיש להם תכונות חיוביות או כישרונות.
  13. מאשימים את עצמם ומסכימים בקלות להאשמות של אחרים.
  14. לא מסוגלים לקבל מחמאות.

לא כל התכונות הללו מופיעות אצל כולם. ברור שזו אינה בעייה, גם אם תכונה אחת או שתיים נמצאות. באותה מדה, אם התכונות הללו מופיעות רק בעיתות משבר או כישלון ונמשכות זמן קצר, עם חזרה למצב בו לא חושבים כך, אין בעייה בערך העצמי.

הצטרפות לקבוצה
הצטרפות לקבוצה

האמונות, המחשבות והתפיסה העצמית משפיעות על ההתנהלות היום יומית. הסכנה היא שדרך ההתנהלות תהפוך לנבואה המגשימה את עצמה. זה יוצר מעגל קסמים מרושע שבו לעובדות יש פחות חשיבות מאשר לאמונות או למחשבות. העולם המציאותי נתפש דרך מסננת שמעבירה רק את הדברים שתואמים לאמונות הפנימיות שתוארו. כל העובדות הנוגדות את האמונות הללו, אינן נחשבות או שהן לא מקבלות משמעות המשפיעה לאורך הזמן ועל האמונה. הצעירים פגיעים ביותר, כי הם מפרשים את המתרחש סביבם כהאשמה או כהוכחה נוספת לנכונות היותם נחותים. זה בעצמו מגביר את השיכנוע העצמי שאמונות יסוד אלה נכונות. מצד שני הצעיר בודק גם לעיתים קרובות תוצאות של התנסויות שונות עם מצבים שונים כדי להוכיח לעצמו שאינו נחות. אם הוא לא הצליח, זו הוכחה ניצחת לכך, שהוא אינו שווה וחסר ערך. במקרה בו הוא מצליח, הוא מפעיל שורה של אמירות שמבטלות את חשיבות ההצלחה: "שאלו בדיוק את מה שידעתי", "הוא אוהב אותי", "המבחן היה קל", "זו פעילות יום יומית, כל אחד היה מצליח", "במקרה הצלחתי הפעם, בפעם הבאה עלולים לגלות את האני האמיתי שבי" וכך הלאה. ברור שזה מותיר אותו מחוזק באמונתו השלילית לגבי עצמו. גם בהתנהלותו מול העולם מעגלי הקסמים המרושעים מחזקים את התפיסה העצמית השלילית. למשל כשהוא פוחד לנסות דברים חדשים, לא נוצרות מיומנויות חדשות ולכן הוא לא מוכשר לבצע, למרות שהפוטנציאל קיים. זה מחזק את האמונה שלו שאינו מסוגל לעמוד במשימות ושאינו שווה. לפעמים נוצרת ציפייה לדעת, כרגע, דברים או להיות מוכשר לבצע דברים שמצריכים שינון ותרגול רב. הוא לא מוכן לקבל את העובדה שאלה שקולעים ברוב הפעמים לתוך הסל, התאמנו המון. מבחינתו, אם לא הצליח זו הוכחה… וזה אומר שעדיף שלא להתחיל, כי לעולם לא יצליח ולא להצליח יכאב לו מאוד. לכן הוא יימנע מלהתחיל לתרגל, יגיע למסקנה האישית שהוא מסוגל פחות מאלה שתרגלו ולחיזוק האמונה שאין לו, מלכתחילה את הפוטנציאל.
היה מייגע לקרוא על מעט מהפלונטרים, שיש לילדכם, שמשמרים את ההערכה העצמית הנמוכה? דמיינו לעצמכם לחיות עם זה יום יום, שעה שעה. ברור שזה מתיש ומשפיע על הריכוז, על כח הרציה ועל היוזמה שלו.

בשיטת אני-in פיתחנו טכניקות שמאפשרות ב- 20% המאמץ לשפר 50% מתחושתיו של הילד לגבי עצמו. נלמד אותו צעד צעד, כיצד לגבור על אמונותיו. נתרגל את שלבי היפוך ההליכה בתלם של מעגלי הקסמים המרושעים. הילד יצטרך לתרגל במהלך השבוע. ההורה יהיה מעורב וילמד כיצד להדריך את ילדו לשבש את הדרך אל ההערכה העצמית השלילית.

למה לא להמתין, הרי "הזמן מרפא הכל"?

הזמן, ממש לא מרפא תכונות שבהגדרתן – קבועות. תפיסות החיים שמנינו, מובילות ללא ספק ל"אמונה שמגשימה את עצמה".המצב יכול רק להתדרדר עם השנים. התפיסה העצמית ותחושת המסוגלות העצמית השליליים, רק יתגברו וכמות ההחמצות של הזדמנויות שחלפו על פניו, מבלי שינוצלו תתערם לתחושה של עבר רווי כישלונות. יחד עם האמונות העצמיות השליליות שמנינו ומעגלי הקסמים, שהם כן תורגלו והפכו למעשה אוטומטי, שאינו מצריך חשיבה תוך כדי ביצוען ולכן אינו נתון לבקורת, צפוי עתיד עגום. גם אם ימצאו שטחים אחדים בהם הוא יתנסה ויצליח, ובהנחה, הלא מבוססת, שלא יעשה דוולואציה של ההצלחות, רוב שטחי חייו ינוהלו תחת צל האמונות השליליות לגבי עצמו.

רוצה שניצור איתך קשר?