בעיות חברתיות אצל מתבגרים

גיל ההתבגרות הוא גיל בו חלים שינויים הורמונאליים, גופניים וחברתיים רבים. מערכת הציפיות משתנה, המדדים החברתיים משתנים, פתאום יש ציפיות להצלחה רומנטית ושימת דגש על מראה ולבוש, מערך הכוחות המשפחתי משתנה וגם האתגרים שונים.

אין כמעט אדם שאינו חווה קשיים בגיל ההתבגרות ועבור אנשים רגישים במיוחד עלולה תקופה זו להיות הטריגר לפגיעה ברמת הביטחון העצמי ואפילו להתפתחותה של חרדה חברתית.

בעיות חברתיות אצל מתבגרים

בעיות חברתיות אצל בני נוער

בעיות חברתיות אצל מתבגרים קשות במיוחד בגלל שהחשיבות של קבוצת השווים היא גדולה יותר מאשר בקבוצות גיל מבוגרות יותר. לצד המשקל הרב של קבוצת השווים, האישיות עדיין אינה מגובשת לחלוטין, ניסיון החיים הוא מועט וקיימת נטייה לפרש חוויות חברתיות שליליות כאירוע הרה אסון. התגובה ללחץ חברתי בקרב מתבגרים רגישים גם היא עלולה להיות קיצונית.

התמודדות יעילה עם קשיים חברתיים בקרב מתבגרים תורמת להצלחה גם בחיים המבוגרים. הכלים אותם רוכשים בני הנוער בגיל ההתבגרות יעזרו להם בבגרות בהתמודדויות לא רק בפן החברתי אלא גם בפן המקצועי, הזוגי והמשפחתי.

פיתוח הערכה עצמית

הערכה עצמית היא תכונת אישיות קבועה המתארת איך אדם מעריך באופן רגשי את שוויו העצמי, שופט את כלל יכולותיו. הערכה עצמית יכולה גם להיות נמוכה זמנית עקב דכאון או חרדה. הערכה זו אינה נסמכת רק, ואפילו לא בעיקר, על גורמי הצלחה או כישלון חיצוניים – אלא על הדרך בה אדם מפרש את הגורמים להצלחה ולכישלון ואיזה משקל מיוחס ליכולות השונות.

אדם בעל הערכה עצמית נמוכה ייטה לייחס את הצלחותיו לגורמים שאינם תלויים בו – "היה לי מזל", "במקרה יצא ש…", "עשו לי חיים קלים". את הכישלונות, לעומת זאת, הוא ייחס לעצמו ויראה בעצמו כישלון, גם כאשר יש נסיבות חיצוניות שמנעו את ההצלחה.

כיצד מתבטאת הערכה עצמית בהתנהגות?

הערכה עצמית היא אוסף של אמונות, רגשות ומחשבות, אך יש לה גם ביטוי התנהגותי שמשפיע על ההתנהלות מול אחרים. אדם בעל הערכה עצמית נמוכה נוטה להתקשות להגיד "לא", מנסה להמנע מאינטראקציות עם אנשים וסיטואציות לא מוכרות, מנסה לרצות, עלול לדרוש תשומת לב מוגזמת וכדומה.

הביטוי ההתנהגותי יוצר סוג של נבואה המגשימה את עצמה. נער המאמין כי הוא "לא שווה כלום בכדורגל", לדוגמה, ייבחר להימנע כליל מהמשחק כדי לא לחוות כישלון. חוסר העיסוק בתחום יביא לכך שהוא יתרגל פחות את המשחק ויחסית לאחרים שהתחילו מאותה נקודת פתיחה ממש אבל שיחקו והתאמנו – הוא יפתח פער שיהפוך אותו לפחות טוב מאחרים.

גם כאשר קשה לשנות דפוסי מחשבה ואמונה בסיסיים, ניתן לשנות דפוסי התנהגות ולהביא לשיפור התחושות הפנימיות של המתבגר כלפי עצמו. תרגול מתמשך של התגברות על אמונות שליליות יתרום לייצור הזדמנויות לפיתוח יכולות והתנסות בתחומים חדשים, ועם אנשים חדשים.

כאשר בעיות חברתיות אצל מתבגרים נותרות ולא מטופלות, מרבית הסיכויים הם שהבעיות רק ימשיכו לתפוח עם הזמן ויפגעו באיכות החיים של המתגבר וגם לאחר מכן בחייו כמבוגר בחברה.

רוצה שניצור איתך קשר?