כישורים חברתיים – או איך להיות זיקית חברתית?

כישורים חברתיים הם היכולת להתאים את עצמכם אל הקבוצה החברתית שבה אתם נמצאים. קל להגיד וקשה יותר לבצע את זה. לכל קבוצה חברתית חוקים משלה. כללי ההתנהגות המקובלים במקום אחד אינם תקפים במקום אחר. החוקים משתנים בהתאם לבית, לסביבת הלימודים, למקום עבודה מסוים, יחידה צבאית מסוימת, קבוצת נוער, בית אבות וכו'. אפילו בין בית הורינו לבין הבית של הסבים והסבתות שלנו, כללי ההתנהגות משתנים בגלל שהחוקים הם שונים.

כישורים חברתיים - או איך להיות זיקית חברתית

זיהוי הכללים החברתיים
כדי להיות מקובלים, עלינו לזהות את הכללים, שבדרך כלל אינם כתובים או נאמרים. ברוב המקרים, ניתן ללמוד את חוקי הקבוצה תוך צפייה ותוך ניסוי וטעייה. בחלק מהמקרים, הסביבה מגיבה להתנהגותנו. עלינו להסיק מסקנות מתגובות הסביבה ולהבין מה מקובל ומה אינו מקובל. תגובות אלה יכולות להיות עדינות מאוד, כך שקל לפספס אותן. אדם בעל כישורים חברתיים יהיה ער לתגובות הסביבה ויתאים את התנהגותו לזו שמצופה ממנו.

לדוגמה, כשחברה מספרת לנו על הדייט האחרון שהיה לה, ואנחנו מייעצים לה שבפעם הבאה תהיה פתוחה יותר, אנו יכולים לשים לב או להתעלם מהעווית הקלה שנוצרה במצחה של החברה. במידה ושמנו לב, נשנה גישה ונשאל אותה איך הרגשתה לגבי הבחור הזה או לגבי בחורים אחרים ככלל. במידה ולא שמנו לב, נמשיך לייעץ לה כיצד להתנהג וזה יגרום למידת ריחוק הולכת וגדלה בינינו. יתכן שאם כך ננהג תמיד, היא תעדיף שלא להמשיך להיות חברה שלנו.

גם חיקוי מדויק של ההתנהגות שאנו רואים הוא אינו תמיד מה שמצופה מאיתנו, דבר שהופך את השליטה בכישורים החברתיים לקשה שבעתיים. למשל, היה קל יותר לו חייל המתגייס לצבא, יכול היה לחקות בצורה מדויקת את התנהגות המפקד שלו. אלא שמצופה ממנו להתנהג כפקוד ולא כמנהיג. באותה המידה, נערה העוברת לבית ספר חדש, לא תתקבל אם תנסה לחקות את התנהגותן של מלכות הכתה. לשם קבלתה לקבוצת המלכות, עליה לעבור דרך פרוזדור של התנהגויות שונות שיאפשרו למלכות הנוכחיות לקבל אותה כשווה להן. אז ורק אז, היא תוכל לשנות שוב את התנהלותה, כך שתתאים למעמד החדש שרכשה.

למעשה, אדם בעל כישורים חברתיים טובים הוא זיקית חברתית. הוא אמור להשתנות מחברה לחברה, מבר שיח אחד לבר שיח אחר ומסיטואציה לסיטואציה. זה נשמע מסובך, אך חלק מהאנשים שולטים היטב ברזי הכישורים החברתיים.

מי שרוצה לשפר את הכישורים החברתיים שלו או שמתקשה בלהביא אותם לידי ביטוי, יכול ללמוד לשלוט בהם. אך לפני כן, עליו לשלוט במיומנויות החברתיות.

רוצה שניצור איתך קשר?