קשיים חברתיים אצל ילדים ונוער בגיל ההתבגרות

תקופת הנעורים אינה קלה לאף אחד, על אחת כמה וכמה לילד שמתקשה ביצירת קשרים חברתיים עם בני גילו, הקבוצה המשמעותית ביותר בשלב התבגרות זה, מה ניתן לעשות?

ילדים עם קשיים חברתיים מתקשים ליצור קשר עם ילדים אחרים וללא עזרה והכוונה עלולים למצוא את עצמם במעגל בו חוויה שלילית גוררת תגובה לא פרודוקטיבית ובעקבות התגובה חוויות שליליות נוספות מגיעות וחוזר חלילה.

קשיים חברתיים בגיל ההתבגרות יכולים לנבוע ממגוון גורמים – ביישנות, רגישות יתר, קשיי תקשורת, הבנה לא נכונה של מצבים חברתיים, קשיים בוויסות רגשי ועוד היד נטויה.

קשיים חברתיים אצל ילדים ונוער בגיל ההתבגרות

התמודדות עם הקשיים

קחו לדוגמה את רון. רון סובל מדיסלקציה. הוא קורא לאט ומתקשה בכתיבה ללא שגיאות.  בכיתה של רון ישנן קבוצות וואטסאפ פעילות. חלק ניכר מהפעילות החברתית מתרחשת במדיומים אלו. רון לא התקין וואטסאפ ועקב כך הוא מפספס גם מפגשים רבים הנערכים בספונטניות ומתארגנים שם.

כאשר הוא גילה בדיעבד כי נערכה מסיבה שהוא לא ידע עליה, הוא הניח כי בחרו שלא לשתף אותו, נפגע, והתרחק מהקבוצה שארגנה את המסיבה. ככל שהתרבו המקרים הללו רון מצא את עצמו הולך ומתרחק ממרבית הילדים האחרים ובחר להתמקד בציור.

במקרה של רון נוצר דפוס המזין את עצמו: קושי במיומנות תקשורת בסיסית הוביל להסתגרות והתרחקות שבתורן תרמו להתרחקות נוספת.

ניתן לעזור לרון להתמודד עם הקשיים אותם הוא חווה בכמה מישורים. ראשית, ניתן לעזור לו לאמץ כלים שיעזרו בהתמודדות וקשיים במיומנות תקשורת  – הדיסלקציה, כגון השמעת הודעות וואטסאפ ושליחת הודעות קוליות כתחליף לקריאה וכתיבה. הקניית מיומנות זו דורשת תרגול והפנמה של דרכי פעולה חדשות.

שנית, ניתן לעזור לרון למצוא משמעויות חליפיות שיעזרו לו לפרש סיטואציות כגון המסיבה שאותה פספס באופן שונה ולהימנע מטעויות חשיבה. כיוון שכבר נוצרו קשיים חברתיים, ניתן לעזור לרון על ידי זיהוי הזדמנויות להרחיב את מעגל בני גילו סביבו: יוזמה להקמת תערוכת ציורים בכיתה, הצטרפות למפגש מאורגן, מענה להודעה כתובה.

ניתן ללמד את רון שיטות יעילות להתמודדות עם קשיים עמם הוא עלול להתקל: איך, לדוגמה, מגיבים לילד שמתלונן על הודעות מוקלטות שרון שולח בקבוצה.

להיחלץ ממעגל הקושי

כאשר הקשיים החברתיים באים על רקע מסוים הם עלולים להוביל לקשיים חברתיים אצל ילדים ונוער בגיל ההתבגרות או לדימוי עצמי נמוך. באותם מקרים חשוב להעניק כלים שיעזרו לילד להמנע מלפתח קשיים אלו ולעזור לו להיחלץ ממעגל בו הקושי גורם לתגובה המעצימה את הקשיים החברתיים שבתורם – מתרבים.

תהליכים אלו של הקניית הרגלים, ארגז כלי תגובות ודפוסי חשיבה שונים הם תהליכים איטיים הדורשים זמן ותרגול. התמורה בסופו של דבר כדאית: התחלת הנסיגה החברתית נעצרה ורון כבר השתתף בשני מפגשים ספונטניים שאורגנו דרך וואטסאפ.

רון מבין כי הימנעות מהשתתפות בקבוצות בהן התקשורת מבוססת על קריאה וכתיבה אולי מקלה על ההתמודדות עם הבעיות שהוא חווה בתחום זה, אך היא יוצרת בעיות אחרות, שגורמות לאיכות חייו להיות פחות טובה.

רוצה שניצור איתך קשר?