פיתוח מיומנויות חברתיות לילדים ולנוער

מיומנויות חברתיות הן אבני הבסיס המשמשות לפיתוח כישורים חברתיים. כמו שלא ניתן לבנות טירה מרשימה בלגו אם אבני הלגו אינן תואמות, חסרות או לקויות, כך ילדים ובני נוער יתקשו בפיתוח כישורים חברתיים ללא קיום הבסיס האיתן של מיומנויות חברתיות מפותחות.

פיתוח מיומנויות חברתיות לילדים ולנוער

מהן מיומנויות חברתיות?

מיומנויות חברתיות הן אוסף יכולות נדרשות לביצוע פעולות מסוימות במטרה להגיע לתוצאה רצויה באופן יעיל. אם למשל ילד צופה במשחק כדורסל בזמן ההפסקה. גם הוא רוצה לשחק. מיומנות חברתית של זיהוי סיטואציות תעזור לו להחליט האם מתאים לבקש להצטרף?

במצב בו השחקנים הם חברים מוכרים או בני אותו הגיל, הקבוצות עדיין לא מגובשות והמשחק רק בתחילתו או עדיין לא התחיל – בקשה להצטרף עשויה להיות אפקטיבית. אם השחקנים גדולים ממנו בכמה שנים, המשחק מתנהל בשיאו והקבוצות מגובשות, כנראה שהדרך האפקטיבית למשחק תעבור בדרכים אחרות. כדי לקבל החלטה נכונה על דרך ההתנהלות, עליו ראשית לזהות מה הסיטואציה החברתית ומה מקומו בסיטואציה זו.

פיתוח כישורים חברתיים

כישורים חברתיים, או היכולת לפעול בדרך התואמת לסיטואציה החברתית, הם כישורים מורכבים ועדינים המשתנים באופן תדיר. קשה מאד ללמוד אותם בשלמותם ללא הכרה ותרגול של אבני היסוד המרכיבים אותם – המיומנויות החברתיות. לא תמיד ניתן לחקות התנהגות כיוון שהמיקום החברתי של המחקה שונה מזה של האדם אותו הוא מחקה.

ילד אינו יכול לחקות הורה כדי להבין כיצד להתייחס למורה, לדוגמה, כיוון שמערך היחסים והכוחות בין הורה למורה שונים מאלו שבין הילד למורה. גם הסבר או הנחייה אינם בהכרח מספיקים כיוון שבכל רגע נתון הילד יתקל בסיטואציות שונות וחדשות איתן יהיה עליו להתמודד, לעתים ללא מלווה או מנחה צמודים.

הבנת מיומנויות תקשורת

מיומנויות חברתיות מסוג אחד הן מיומנויות תקשורת. היכולת להביע בעל פה, ובימינו בהם חלק ניכר מהתקשורת הבינאישית מתנהלת דרך מסכים – גם בכתב, היא יכולת בסיסית שעל הילדים ובני הנוער ללמוד, לפתח ולתרגל. גם אם הילד ידע בדיוק כיצד עליו להתנהג כדי להצטרף למשחק, במידה ולא יצליח לבטא את עצמו מילולית, הכישורים החברתיים שלו יוגבלו על ידי חוסר במיומנות זו.

מיומנות היא לא דבר שנולדים איתו, אלא דבר שמתפתח

מיומנויות מתפתחות עם ההתבגרות, תוך למידה, הבנה ותרגול. פיתוח מיומנויות חברתיות לילדים ולנוער חיונית על מנת לספק להם ארגז כלים עשיר שיאפשר להם להתמודד בסיטואציות שונות, תוך הבנת הכללים המתלווים לכל אחת מהסיטואציות, יכולת פעולה במסגרת הללים הללו ויישום התנהגויות ואופני ביטוי מתאימים.

קחו נער שאינו מכיר את המטבח ומעולם לא בישל. גם אם תתנו לנער כזה מתכון, מרבית הסיכויים שהוא לא ידע להפיק ממנו את המיטב ולצאת עם ארוחה טעימה ומשביעה כיוון שהוא אינו מכיר את המיומנויות והכלים הבסיסיים הנדרשים ומוזכרים במתכון.

אם למשל כתוב במתכון "לבשל על אש נמוכה" אותו נער צריך ראשית לדעת איך מדליקים תנור, מה מתאים לשים על הכירה ומה לא, מה זו אש נמוכה ואיך מכוונים את האש להיות כזו. גם כדי לדעת איך להתנהג בסיטואציה חברתית, צריך לרכוש ראשית מיומנויות חברתיות שיאפשרו זאת.

רוצה שניצור איתך קשר?