פיתוח כישורים חברתיים לילדים ולנוער

כישורים חברתיים הם כישורים חיוניים לחיים, אותם ניתן לטפח ולפתח כבר מגיל צעיר. שהות ממושכת עם בני הגיל אינה תמיד מספיקה על מנת לעצב ולפתח כישורים אלו, ולעיתים נדרשת התייחסות מיוחדת לנושא.

פיתוח כישורים חברתיים לילדים ולנוער

כישורים חברתיים חיוניים בכל תחום בחיים ובכל תקופה. בגילאים הצעירים יותר, כישורים חברתיים יעזרו לילד להשתלב בסביבה הטבעית של בני גילו בגן, בבית הספר, עם המשפחה ובפעילויות שאחר שעות הלימודים.

פיתוח כישורים חברתיים לנוער יתרום בהתמודדויות מול הקשיים והאתגרים של גיל ההתבגרות ולאחר מכן, בבגרות, הכישורים החברתיים חיוניים לתפקוד פורה ומקדם בשוק העבודה, ביצירה ושמירה על קשר על מעגל חברים ובזוגיות.

מדוע פיתוח כישורים חברתיים כל כך קריטי?

כישורים חברתיים מורכבים ממכלול מיומנויות ויכולות ותורמים ליצירת קשרים בין-אישיים ותקשורת במצבים שונים ומורכבים הכוללים אנשים נוספים. פיתוח כישורים חברתיים לילדים ולנוער חיוני על מנת לאפשר לילדים להשתלב בסיטואציות חברתיות שונות באופן פרודוקטיבי ותורם. הדבר אינו פשוט וקל.

אינטראקציות שונות מול אנשים דורשות אופן התמודדות שונה. חוסר הסכמה עם חבר דורש התנהגות ותגובה שונה מחוסר הסכמה עם דמות סמכותית כגננת, מורה או מפקד בצבא. אפילו כאשר מדובר באותה קבוצת אנשים, כישורים חברתיים יבטיחו כי הילד יידע לווסת ולהתאים את התנהגותו לא רק לסיטואציה אלא גם למקומו בתוך אותה הסיטואציה.

אם, לדוגמה, חבר מספר על ריב עם אדם אחר, מול חבר אחד ייתכן וההתנהגות המתאימה תהיה להקשיב, ללא הבעת דעה, שיפוט או ייעוץ אילו מול חבר אחר בסיטואציה דומה הציפייה ובעקבותיה ההתנהגות המקדמת תהיה דווקא שונה.

כיצד מפתחים כישורים חברתיים?

כדי לפתח כישורים חברתיים בקרב ילדים ונוער, יש להתרכז, ראשית בפיתוח מיומנויות בסיס והסרת חסמים קיימים. כישורים חברתיים נסמכים, בין היתר, על כישורי תקשורת. ילדים עם בעיות בתחום התקשורת עלולים להתקשות בפיתוח כישורים חברתיים בגלל הקושי במיומנויות תקשורת המהוות חלק מהבסיס עליו כישורים חברתיים נסמכים.

בימינו, כאשר חלק גדול מהתקשורת היא תקשורת כתובה – רשתות חברתיות, וואטס-אפ, מסרונים וכדומה, מיומנות אוריינות גם הן נדרשות.

מה כוללת מיומנות חברתית?

מיומנויות חברתיות כוללות לא רק כישורי תקשורת מדוברת וכתובה אלא גם יכולת להבין מצבים חברתיים, דחיית סיפוקים, יכולת קבלה ועמידה בכללים וחוקים, וויסות רגשי, הבנה של נורמות חברתיות וזיהוי נכון של סט מסוים של חוקים ושיוכו לסיטואציה מסוימת ולא אחרת.

קחו לדוגמה סיטואציה של ארוחה קבוצתית בה דברים מוגשים לשולחן סביבו ישובים אנשים שונים.

אם השולחן הוא שולחן בני נוער, להגיד "אחי, יש מצב למלחייה?" היא תגובה מתאימה שאינה מתאימה כאשר מדובר בסעודת חג רשמית עם בני משפחה רחוקים וודאי שאינה מתאימה אם הארוחה היא עם הבוס ובני משפחתו.

כל תחום ניתן לפתח גם במסגרת המוסדות בהן ילדים מבלים דוגמת בית הספר, חוגים או תנועות נוער וגם במסגרת משפחתית דרך דוגמה אישית, אפשרות להתנסות בסיטואציות חברתיות שונות, שיחה או משחק.

רוצה שניצור איתך קשר?