למה כדאי ללמוד כישורים חברתיים מגיל צעיר?

כישורים חברתיים אינם מולדים. הכישורים שלנו בנויים על מיומנויות שנלמדות במהלך החיים וניתנות ללימוד בכל גיל. מדובר בכישורים שאנחנו לומדים תוך אינטראקציות עם הסביבה שלנו. הלימוד נעשה תוך ניסוי וטעיה, זאת אומרת, אנחנו מנסים להתנהג בצורה מסויימת כדי להשיג משהו או כדי להמנע מתוצאה בלתי רצויה כלשהי. אם השגנו את מה שרצינו, נמשיך לנהוג בדרך שעבדה עבורנו ועם הזמן נשכלל אותה.

למה כדאי ללמוד כישורים חברתיים מגיל צעיר

אם לא הצלחנו, ננסה לנהוג בדרך אחרת או שנוותר על הנסיון מלכתחילה. ההימנעות מההתנסות עוצרת את התפתחות המיומנויות שלנו ולכן רבים מהילדים מתקשים מבחינות חברתיות. בילדות, אנחנו המבוגרים וגם הילדים האחרים סלחניים יותר. ככל שגיל הילד עולה, הסלחנות כלפי טעויות חברתיות פוחתת.

ברור שככל שהילד ילמד כישורים חברתיים יעילים בגיל צעיר יותר, לא רק שיוכל ללמוד בקלות רבה יותר ויסבול מפחות נזקים לטווח הארוך, אלא שגם יהיה לו יותר זמן ומרחב לשכלל את כישוריו.

כיום, שוק העבודה מתגמל יותר ויותר כישורים ומיומנויות חברתיות. המשכורות הגבוהות ביותר בשוק העבודה הן של אנשים שיש להם כישורים חברתיים טובים: אנשי מכירות, דירקטורים ומנכ"לים. מחקר אמריקאי מצא שבארבע העשורים האחרונים, החל משנת 1980, קיימת עלייה מתמדת בדרישה לרמות גבוהות של יכולות אינטראקציה חברתית בשוק העבודה. כיום יכולות אלו מהוות נתח ניכר מהתכונות הנדרשות מעובדים חדשים.

מגמה זו ניכרת גם בארץ וצפויה להתגבר. כיום אנחנו מצפים אפילו מנהג המונית ומהספר שלנו להיות בעלי כישורים חברתיים טובים ומי שלא מוצלח בזה, נזרק מה"גט טקסי" או שמזמינים אותו פחות. גם במקצועות ההיי-טק בהם לכאורה ניתן להתחבא מאחורי מסך המחשב, אלה שחסרים את היכולות החברתיות נותרים בעמדות נחותות ואלו שבנוסף ליכולות המקצועיות ניחנים באינטליגנציה חברתית – מתקדמים.

מסתבר שמיומנויות חברתיות טובות מקטינות גם את עלויות התיאום הן בתוך האירגון והן מול נותני שרות חוץ אירגוניים ומאפשרות לעבוד יחדיו בצורה יעילה יותר. גם האווירה במקומות העבודה חשובה ביותר כיום. אנשים שיש להם כישורים חברתיים טובים מסתדרים טוב יותר עם חבריהם ויוצרים אווירה נעימה ונינוחה של עבודה יעילה.

אפשר ללמוד כישורים חברתיים בכל גיל. בכל זאת, לימוד כישורים יעילים בגיל הילדות מהווה יתרון יחסי ויוצר פער ניכר עבור אלו שלומדים אותם מאוחר יותר. חוסר הסלחנות כלפי מבוגר ששוגה, עלול לעלות לו בחוסר יציבות תעסוקתית, בקשיים בזוגיות ובמיעוט חברים. כידוע, פעמים רבות ההתקדמות בעבודה בנויה על שיטת ה-"חבר מביא חבר". גם אם למדנו את הכישורים הנחוצים בגיל המבוגר, יכולת התרגול שלנו מוגבלת.

חיי היומיום של הילד לעומת זאת, כוללים בתי ספר, חוגים, מפגשים חברתיים ומשפחתיים מתחלפים רבים ושונים, שבמסגרתם הוא יכול לשכלל את כישוריו.
לכן אנו ממליצים בחום לשפר את הכישורים החברתיים של ילדיכם ויפה שעה אחת קודם.

רוצה שניצור איתך קשר?