פירוש המושג "ויסות ריגשי"

"ויסות רגשי" הוא מושג שכיח וחשוב מעין כמוהו בקרב מטפלים בילדים המתקשים חברתית, שכן הוא מבטא את היכולת, בכל זמן נתון, לשלוט ברגשות ובתגובות לאירוע מסוים. לפניכם כמה נקודות שחשוב לקחת בחשבון, כאשר אנו מתמודדים עם הנושא

 ויסות ריגשי אצל ילדים - אני אין

נושא הוויסות הרגשי נחקר רבות בעולם הפסיכולוגיה התפתחותית. בגישות הטיפול הקלאסיות קשיים בוויסות הרגשי נחשבים למראה המשקפת את הקשיים ביכולת הורה לווסת את ילדו הלא מווסת.

בהיבט נוירו-ביולוגי ואישי

במקרים מסוימים, אכן זה כך, אך במקרים אחרים מתערבבים גם קשיים נוירו-ביולוגים מולדים ומובנים. חשוב לקחת בחשבון כי האופן בו ילדים מסוימים נרגעים ומווסתים את עצמם עלול להיות שונה מהאופן בו ילדים אחרים עושים זאת. בנוסף לכך יש לשכלל גם טמפרמנט מולד, שלעיתים מגיב "טוב" לניסיונות הרגעה או הכלה של ההורה או הדמות המטפלת. דוגמה טובה לכך אנו רואים בתגובות של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז: ילדים עם קשיים בוויסות החושי או ילדים היפר-אקטיביים, עלולים להפוך ניסיון הרגעה פשוט לאירוע גדול בו אין להם את היכולת להירגע או לעשות שימוש בגורם מרגיע.

התמודדות בחברה

נקודה נוספת שמרחיבה את הדיון, נוגעת לתגובה החברתית הנלווית. עניין הוויסות הרגשי חשוב מעין כמוהו, גם עבור ילדים עם קשיים חברתיים, וזאת מאחר ותגובותיהם לסיטואציות חברתיות יקבעו את כיוון ההתפתחות של הסיטואציה: לחיוב או לשלילה. ילד שכועס על חברו בגלל אירוע "פעוט" כאורה, עלול לגרור תחושת כעס בעקבות האירוע לימים ו\או חודשים רבים. או למשל ילד אחר שאינו מצליח לכבוש את דמעותיו לאחר שלא קיבל את מבוקשו, או ילדה שאינה נרגעת לאחר שהרעיון שלה לא קיבל את הבמה הראיה בעבודה קבוצתית והדוגמאות הן רבות. חשוב לזכור כי התנהגות לא מווסתת תגרור גם תשלום מיידי ("קנס") בצורה של הרחקה זמנית או דחייה נרחבת יותר מהמעגלים החברתיים אליהם משתייך הילד.

רוצה שניצור איתך קשר?