ויסות רגשי אצל ילדים

ויסות רגשי הוא מנגנון המאפשר שליטה על המערכת הרגשית. באמצעות ויסות רגשי הילד יכול לשאת רגשות קשים כגון כעס, פחד או תסכול, לדחות סיפוקים ולהתאפק מלפעול באופן מידי על פי רגשותיו. מנגנון ויסות רגשי גם מאפשר לילד לבחון את רגשותיו מנקודות מבט שונות.

ילד עם מנגנון ויסות רגיש תקין יכול לווסת את תגובותיו הרגשיות לסביבה חברתית במטרה להגיע למטרות שהציב לעצמו ולספק תגובות חברתיות תואמות לסיטואציה. ויסות רגשי הוא למעשה מכלול התהליכים שבאמצעותם הילד מנהל ושולט על סוג הרגשות שהוא חווה או מביע, עיתוי הבעת הרגשות, עוצמתם ומשכם.

ויסות רגשי אצל ילדים

יכולת ויסות רגשי לקויה

כאשר יכולת הוויסות הרגשי לקויה אצל ילד, הוא עלול להגיב באופן מוגזם גם לדברים פעוטים. חוסר הפרופורציונאליות יכול להיות גם בכיוון ההפוך בו הילד יגיב באדישות גם כאשר הדבר לו הגיב הוא בעל משמעות רבה. לרב, ילדים בעלי קשיים בוויסות רגשי מגיבים בקיצוניות: לצד התקפי זעם ובכי יגיעו גם מצבים של התלהבות ללא שליטה כתגובה גם לגירויים קטנים, רעים וטובים בהתאמה. מצב שבו בעיית ויסות רגשי אצל ילדים מבטאת סיכון שהוא לא רק רגשי אלא גם חברתי, וילד כזה עלול למצוא את עצמו במרכז עימותים רבים ולסבול מריחוק ודחייה חברתית עקב כך.

כיצד מתבטא קושי בוויסות רגשי?

בגיל ההתבגרות חוסר ויסות רגשי יכול תוצאה של שינויים הורמונליים, אך התופעה יכולה להיות מוקדמת בהרבה ולהתלוות למצבים של קשיים בהתפתחות השפה, או בעיות בקשב וריכוז והיפראקטיביות.  ילדם בעלי קשיים בוויסות רגשי נוטים להתקשות בזיהוי רגשות על פי הבעות פנים ולהרגיש חסרי אונים בסיטואציות חברתיות. שיטה יעילה לשיפור יכולות וויסות רגשי אצל ילדים היא באמצעות טיפול קוגניטיבי -התנהגותי (CBT) בו עובדים עם ההורים והילד על לימוד והכרת הרגשות – כל רגש לחוד: הכרת הבעות הפנים, בדיקת סיטואציות חברתיות, תקשורת בינאישית. מלמדים גמישות מחשבתית, רגשית עם הסברים פיזיולוגיים. העבודה עם הילד ועם ההורים מסייעת בתרגול עם הילד גם בבית.

ויסות רגשי על הספקטרום

בעיות בוויסות הרגשי מתלוות לא אחת לילדים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי , אספרגר ובעלי בעיות קשב וריכוז. לעתים, בעיה שעלולה להתפרש כבעיית קשב וריכוז היא למעשה בעיה שונה: בעיות בוויסות חושי. וויסות חושי היא היכולת להגיב בדרך סתגלנית לגירויים חושיים. כאשר ההפרעה בתגובה החושית באה לידי ביטוי בהתנהגות, היא יכולה להתבטא בדרך דומה מאד לקושי בוויסות רגשי.

רגישות יתר בוויסות חושי באה לידי ביטוי בתגובה מהירה ובעלת עוצמה גבוהה לתחושות מסוימות כגון מגע עם מרקמים שונים (ילד שאינו מסוגל לסבול חול, לכלוך, בדים מסוימים, תוויות על בגדים וכדומה), רעשים חזקים. ילדים אלו אינם אוהבים חיבוקים ועלולים להגיב בתוקפנות ואלימות למגע. יש להם צורך רב בשליטה, ושינויים תכופים במצב הרוח. לעתים התופעה מתבטאת גם בחרדה חברתית.

תת-תגובתיות לגירוי חושי אצל ילדים באה לידי ביטוי כתגובה איטית לגירויים חושיים ותגובה בעוצמה מופחתת לעצמת הגירוי. לרב, ילדים כאלו מפגינים אדישות וחולמנות, יעדיפו לשחק לבד, לא יהיו ערניים לסביבה ויהיו בעלי תחושת כאב עמומה.

מצב שלישי המקושר להפרעה בוויסות החושי הוא חיפוש חושי – צורך עד לחוות גירויים עזים. חיפוש חושי יכול לבוא לידי ביטוי בתנועתיות בלתי פוסקת, ובאימפולסיביות מוטורית ורגשית. ישנם קווים מקבילים רבים בין התנהגות ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז ( ADHD ) עם קשיים בוויסות הרגשי וילדים עם בעיה בוויסות החושי. גם בקרב ילדים עם בעיות וויסות חושי ניתן לטפל בשיטות קוגניטיביות התנהגותיות.

רוצה שניצור איתך קשר?