כישורים חברתיים2019-03-14T15:38:53+00:00

כישורים חברתיים: אמנות או מדע?

ערך עצמי

אז מה זה בכלל כישורים חברתיים?

כישורים חברתיים הם מגוון כישורים/התנהגויות על פיהם ננהג במקום ובזמן הנכון בסיטואציה חברתית. אותה "הכניסה" לעולם ההנאות הקשור לקשרים החברתיים של כולנו מעמידה אותנו, בני האדם, תמיד, בפני דרישות מחמירות ביותר:  מי שלא ינהג על פיהם ישאר בחוץ, מי שכן ינהג על פיהם תפתח לו הדלת – פנימה. מורים, הורים ומטפלים תהו ותוהים (טעו וטועים) שנים רבות בנושא מהם אותם כישורים חברתיים, האם ניתן בכלל ללמדם? פעמים רבות אנו שומעים מאנשי מקצוע, הורים או מורים את הטענה הבאה: "או שיש לך את זה או שאין". הגישה הרווחת בעברנו הייתה כי על הילדים ללמוד להסתדר בעצמם – זוהי הדרך היחידה בה ילמדו (דרך צפייה, חיקוי והתנסות), יתמודדו ויהפכו להיות חלק – חלק מהחברה/ קבוצה. מדובר בגישה נכונה אך רק בצורה חלקית. ילדים מסוימים לא ילמדו מאחר והם מתמודדים עם קשיים שמפריעים להם לעשות כן.

יש המכנים את אותם כישורים / מיומנויות – אומנות. האם אכן מדובר באומנות? לדעתנו ממש אין זה כך. כישורים חברתיים ניתנים ללמידה, בצורה מתודולוגית ומסודרת, ממש כמו כל "מדע" אחר. כישורים חברתיים אינם נלמדים באותה הטבעיות אצל כלל הילדים והמתבגרים. אותם ילדים/מתבגרים שאינם לומדים כיצד עליהם לנהוג, אינם עושים זאת בכוונה. ילד בן 4, למשל, המצביע לעבר אדם בכיסא גלגלים ואומר לאביו "תראה את האיש הזה", ננזף על ידי אביו המבויש. הילד הראה לאביו משהו חדש, חדש לו, אולם האב "לימד" את ילדו שזוהי התנהגות אסורה ופסולה. מה למד מכך הילד? האם נאמר לילד במפורש שלא יפה להצביע על אנשים ברחוב למשל? לעתים רבות אנו נוזפים (ממקום הרוצה לחנך) במקום ללמד, להסביר, לשוחח ולהראות.

מהם אותם כישורים חברתיים עליהם אנו מדברים ואשר אותם עלינו ללמד את ילדינו?

מדובר על הצטרפות לקבוצה, ניהול נכון של דו שיח, שפת גוף נכונה, היכולת להתנהג בצורה המותאמת למקום ולזמן (ולא ההפך), על היכולת ללמוד להתמודד עם היעלבויות, הצקות, היכולת לפתור בעיות (ביותר מדרך אחת), גמישות חברתית, כללי מארח ואורח, ניהול וויסות רגשות בצורה מותאמת (כעס למשל) ועוד ועוד. בעצם אספנו ובדקנו מספר טכניקות טיפוליות מעולם ה – CBT, שכללנו ובנינו מודל לטיפול ממוקד המקנה למטופלים יכולת להתמודד טוב יותר עם "הדרישות" החברתיות הלא פשוטות העומדות, בעצם, בפני כולנו.

לקחנו מספר כישורים חברתיים שעד לא מזמן נחשבו לאמנות והפכנו אותם לסוג של מדע. בידינו הכלים המתודולוגיים והמותאמים ללמד ילדים ומתבגרים את אותם "כישורים חברתיים". הלמידה הזו תתנהל בקבוצה בת מספר משתתפים כאשר כבר מהרגע הראשון יידרשו הילדים/מתבגרים להתנהל נכון בתוך קבוצה. כל נושא/מודולה יילמד, יתורגל ועל המשתתפים יהיה לתרגלו לקראת המפגש הבא.

כישורים חברתיים לומדים בקבוצה

למה בקבוצה? הטיפול הקבוצתי משמש קטליזטור (זרז) והקושי, בגלל האינטראקציה החברתית, צף כמעט ומיד. הבנה שאני לא לבד מקלה על המשתתף ומדרבנת מאוד לשיפור.
ילדים לומדים הכי טוב מילדים אחרים: אם נכוונן את התנהגות הילדים ליד ילדים אחרים החווים קושי דומה – התוצאות יהיו טובות יותר.

כמה מפגשים? הטיפול הקבוצתי בנושא כישורים חברתיים כפיי שאנו רואים אותו: 15 מפגשים של שעה עד שעה ורבע (תלוי גיל), אחת לשבוע.
בנוסף יתקיימו מפגשי הדרכת הורים אחת לשבועיים בתחילה וברווחים גדולים יותר בהמשך.

מה נלמד / נתרגל: מגוון כישורים כגון: הצטרפות לקבוצה, כישורי שיח, וויסות רגשי, כיצד לשמור על קשר לאחר שנוצר, התמודדות עם העלבות וטיזינג, פתרון בעיות ועוד.

איך נלמד? הלמידה בקבוצה תהיה חווייתית: נלמד, נצפה, נדגים ונתרגל בכל פגישה מיומנות חדשה. משבוע לשבוע יקבלו הילדים תרגול שאותו יבצעו בין המפגשים.

כמה ילדים משתתפים בקבוצה? תלוי בגיל הילדים. בין 5 ל-15 משתתפים בקבוצה.

היכן? תל אביב, פתח תקווה, רמת השרון, באר שבע, ירושלים, רחובות, רמת גן, חולון, פרדס חנה, כפר סבא.

רוצה שניצור איתך קשר?